Kabinet Geeft Ondernemers Extra Tijd: Uitstel Zero-Emissiezones en Boetevrije Periode

Het kabinet heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om ondernemers tegemoet te komen bij de invoering van zero-emissiezones. Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) krijgen een jaar langer toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Dit betekent dat zij tot 1 januari 2029 de tijd hebben om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Daarnaast wordt ingezet op een boetevrije periode van maximaal één jaar na de invoering van een zero-emissiezone, om ondernemers extra ruimte te bieden bij de overgang.
Extra Tijd voor Ondernemers
Het besluit van het kabinet komt voort uit signalen dat niet alle ondernemers in staat zijn om tijdig de overstap te maken naar een elektrisch voertuig. Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) heeft gesprekken gevoerd met gemeenten om te zorgen voor een evenwichtige aanpak. De verlenging van de termijn voor schone dieselbusjes en de boetevrije periode bieden ondernemers meer ruimte om zich aan te passen. Na zes maanden wordt geëvalueerd of de boetevrije periode daadwerkelijk verlengd moet worden tot een volledig jaar.
Belangrijke Afspraken in Convenant
Naast het uitstel en de boetevrije periode worden afspraken over ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie aangescherpt en vastgelegd in een landelijk convenant. Dit zorgt voor een gestandaardiseerde en geharmoniseerde aanpak. De impact van zero-emissiezones wordt bovendien nauwlettend gemonitord, met de mogelijkheid om indien nodig bij te sturen.
De maatregelen zijn een directe reactie op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer werd aangenomen, en ze vullen de afspraken in het regeerprogramma aan.
Zero-Emissiezones en Gemeentelijke Vrijheid
Een zero-emissiezone is een stedelijk gebied waar bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten worden geweerd. Gemeenten hebben de vrijheid om zelf te bepalen wanneer zij dergelijke zones invoeren. Ondanks de bezwaren vanuit de Tweede Kamer en het kabinet, hebben 14 gemeenten aangegeven dat zij al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal hebben 29 gemeenten plannen om vóór 2030 een zero-emissiezone in te voeren.
De nieuwe maatregelen van het kabinet bieden ondernemers meer zekerheid en voorbereidingstijd, terwijl gemeenten kunnen vasthouden aan hun eigen planning.
Balans Tussen Duurzaamheid en Realiteit
De discussie rond zero-emissiezones gaat niet over het doel – iedereen wil schone lucht – maar over de haalbaarheid voor ondernemers. Staatssecretaris Jansen benadrukt dat ondernemers voldoende tijd en ruimte moeten krijgen om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Tegelijkertijd houdt het kabinet rekening met bestaande afspraken en de autonomie van gemeenten.
Jansen: “We willen ondernemers de tijd geven om de overstap naar elektrisch te maken zonder hen direct te belasten met boetes. Gemeenten hebben echter ook de vrijheid om sneller te handelen, zolang er voldoende aandacht blijft voor ondernemers die in transitie zijn. Dit zorgt voor een balans tussen ambitie en realiteit.”
Gefaseerde Invoering Tot 2030
De zero-emissiezones worden gefaseerd ingevoerd, met het uiteindelijke doel om tegen 2030 alle bestel- en vrachtauto’s in deze zones emissievrij te maken. In de eerste fase worden alleen de meest vervuilende voertuigen geweerd, terwijl nieuwe voertuigen vanaf de invoering elektrisch moeten zijn.
Met deze maatregelen probeert het kabinet de overgang zo soepel mogelijk te maken en ondernemers voldoende tijd en duidelijkheid te geven om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving.
Voor meer informatie over de zero-emissiezones en de bijbehorende maatregelen, bezoek de website van de Rijksoverheid.









Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!