ONTHULLING: Nieuw Onderzoek Schudt Zeilende Passagiersschepen Op Hun Grondvesten! Wat Moet Je Weten over de Historische Zeilvloot?
ONTHULLING: Nieuw Onderzoek Schudt Zeilende Passagiersschepen Op Hun Grondvesten! Wat Moet Je Weten over de Historische Zeilvloot?

Alle historische zeilschepen binnen de zeilvloot voor passagiers zullen vóór 1 april 2024 extra worden onderzocht, als onderdeel van een reeks maatregelen gericht op het aantoonbaar verbeteren van de veiligheid van de vloot vóór het aanvangen van het komende vaarseizoen. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit aangekondigd in een mededeling aan de Tweede Kamer.
Deze maatregelen volgen op het rapport dat in september door de Onderzoeksraad voor Veiligheid is gepubliceerd naar aanleiding van twee fatale ongevallen met historische zeilschepen. De OVV constateerde dat de aanbevelingen na een dodelijk ongeval in 2016 onvoldoende waren opgevolgd.
Als reactie op het rapport heeft minister Harbers een taskforce samengesteld, bestaande uit alle betrokken partijen, waaronder het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Deze taskforce bereidt momenteel alles voor om de aanvullende onderzoeken van mast en tuigage vanaf januari te laten aanvangen, met de eerste onderzoeken gepland in december voor een voortvarende start in januari.
Onlangs is een bureau dat keuringen uitvoert voor de binnenvaart geschorst door de Raad voor Accreditatie, maar door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen kunnen de aanvullende onderzoeken vóór de start van het vaarseizoen worden uitgevoerd. Het is van groot belang dat alle schippers hun verantwoordelijkheid nemen en volledig meewerken aan de onderzoeken, die zullen worden uitgevoerd door duo's van experts uit de markt en ILT-inspecteurs.
De taskforce heeft twee soorten maatregelen ontwikkeld om de vloot aantoonbaar veiliger te maken: korte termijnmaatregelen, zoals aanvullend onderzoek van mast en tuigage op basis van afkeurcriteria in keuringsinstructies, en maatregelen waarvoor meer tijd nodig is.
Naast de aanvullende onderzoeken wordt er ook ingezet op het vergroten van het aantal schippers dat zich aansluit bij de brancheorganisatie BBZ, waar veel kennis en informatie beschikbaar is over veiligheid. Momenteel is slechts 40% van de schippers aangesloten, en het ministerie en de ILT zullen samen met reders en verzekeraars bekijken hoe de overige 60% kan worden bereikt.
Voor de periode na 1 april 2024 wordt onderzocht hoe de normen die de branche zelf heeft ontwikkeld, kunnen worden opgenomen in regelgeving. Ook wordt overwogen of de eisen voor het verkrijgen van een zeilbewijs moeten worden aangescherpt.
Minister Harbers benadrukt: "Alle betrokken partijen erkennen de noodzaak tot verbetering sinds september. Het is positief dat we de komende maanden concrete stappen kunnen zetten en dat we ook na 1 april blijven werken aan het aantoonbaar veiliger maken van de historische zeilvloot. Dit is een verplichting jegens alle opvarenden.









Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!