Schone en duurzame mobiliteit hoogste prioriteit maar toekomstbestendig beleid ontbreekt

ING • 19 januari 2024

Schone en duurzame mobiliteit hoogste prioriteit maar toekomstbestendig beleid ontbreekt

Het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft hoogste prioriteit voor een schone en duurzame mobiliteit in Nederland. De transitie naar zero-emissie in transport gaat echter moeizaam. De opgave voor de transportsector is gigantisch en vereist samenwerking van alle stakeholders. Daarvoor is nodig: breed durven kijken en echte CO2-reductie op korte termijn omarmen en stimuleren.


Momenteel is het mobiliteitsbeleid van de overheid sterk zero-emissie gericht. Dit ZE-beleid is essentieel voor de transitie en daar moet ook als einddoel op worden ingezet. Om de CO2-doelstellingen voor 2030 te halen is het daarnaast goed om ook in te zetten op beleid gericht op het reduceren van CO2 in transport en logistiek. Zodat we niet hoeven wachten totdat een haalbare overgang naar ZE binnen bereik van ondernemers komt.


Hier kan veel, al werken de regels nu nog niet altijd mee. Naast inzetten op zero-emissievoertuigen en biobrandstoffen, dragen brandstofbesparing door beter rijgedrag, betere planning en aerodynamische toepassingen bij aan reductie van uitstoot. Het CO2-reductiepotentieel voordat het omslagpunt voor grootschalige inzetbaarheid van zero-emissie voertuigen in zicht komt, is groot maar wordt door wetgeving of andere focus onvoldoende benut.


Een recent Panteia-rapport over de effecten van het terugsluizen van inkomsten van de vrachtwagenheffing naar de sector laat zien dat zelfs onder gunstige omstandigheden zoals voldoende netwerkcapaciteit en laadinfrastructuur, het omslagpunt in de Nederlandse vrachtwagenvloot naar ZE pas na 2036 bereikt wordt. Tot dat moment bestaat de vloot voor het overgrote deel uit brandstofmotorvoertuigen.


Als de gehele NL-vloot 1 procent zuiniger rijdt, dan levert dat een CO2-besparing op die gelijk is aan het vervangen van 1.500 dieseltrucks voor ZE-trucks. Als de overheid inzet op een tweesporenbeleid, versterken de twee sporen elkaar. Elke bespaarde liter brandstof hoeft namelijk niet door duurzame alternatieven te worden vervangen. De mogelijkheden om ‘zuinig te vervoeren’ en ‘kortetermijnresultaten’ zijn met dit tweesporenbeleid te vergroten.


Rotterdam versnelt verduurzaming haven met vernieuwde Walstroomstrategie 2025–2035
door Bron: https://www.rotterdam.nl/ 3 november 2025
De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam hebben vandaag de vernieuwde Walstroomstrategie 2025–2035 gepresenteerd. De strategie vormt een ambitieuze routekaart voor de komende tien jaar en richt zich op het versneld uitbreiden van walstroomvoorzieningen in de Rotterdamse haven.
Nederland koploper in AI-complementaire banen
door Bron: https://www.ing.nl/particulier 3 november 2025
Nederland staat opnieuw aan de top van Europa — dit keer op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en de manier waarop technologie ons werk beïnvloedt. Uit nieuw onderzoek van ING Research blijkt dat 43 procent van de Nederlandse banen complementair is aan AI, het hoogste percentage van Europa.
Waarom een pentest in 2025 nog nodig is
door Bron: https://www.cybercloud.cc/ 31 oktober 2025
Cybersecurity staat hoog op de agenda van organisaties. Toch blijven cyberaanvallen toenemen in aantal en complexiteit. Een penetratietest, ook wel pentest genoemd, helpt bedrijven om zwakke plekken in hun beveiliging tijdig te ontdekken.
Nieuwe Associate degree Geo Map: sleutel tot ruimtelijke oplossingen
door Bron: https://www.saxion.nl/ 28 oktober 2025
Hoe gebruik je data en digitale kaarten om Nederland slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken? Saxion speelt in op die vraag met een nieuwe opleiding: de Associate degree (Ad) Geo Maps & Data.
Hexagon lanceert ATLASCAN Pro: professionele 3D-scanner maakt precisie toegankelijk
door Bron: https://hexagon.com/ 28 oktober 2025
Het Zweedse technologiebedrijf Hexagon introduceert de ATLASCAN Pro, een nieuwe draagbare 3D-laserscanner die professionele meetsystemen binnen bereik brengt van een breder publiek.
Klooster living – Monumentale herontwikkeling in Tiel door Diederik van Maren
door Bron: https://www.ditaprojects.nl/het-klooster-living/ 27 oktober 2025
In Tiel is een voormalig klooster herontwikkeld tot vijf luxe appartementen. Ontdek dit monumentale project van Diederik van Maren en Customwood BV.
Hendrik Living – Duurzame transformatie in Meppel door Diederik van Maren
door Bron: https://hendrikliving.nl/ 27 oktober 2025
Onder leiding van Diederik van Maren wordt Hendrik Living in Meppel ontwikkeld: 17 duurzame appartementen aan het water. Ontdek dit bijzondere project.
Willow Living – Transformatieproject in Goes door Diederik van Maren
door Bron: https://willowliving.nl/ 27 oktober 2025
Ontdek Willow Living in Goes, een transformatieproject van Diederik van Maren. Duurzaam, modern en volledig verkocht. Bekijk het succesverhaal hier.
Nieuwe blikvanger in Schiedam: de 16 meter hoge MICS Robot langs de A20
door Bron: http://www.mics.nl/ 10 oktober 2025
Schiedam heeft er een opvallend icoon bij. Vandaag werd de MICS Robot onthuld: een 16 meter hoog kunstwerk, opgebouwd uit zeecontainers en ontworpen door StudioSpass. Het monumentale beeld markeert de entree van de Mechatronica Innovatie Campus Schiedam (MICS).
Hoe je als aannemer kunt verduurzamen
door https://isolatie.com 9 oktober 2025
Duurzaamheid is een onderwerp dat op zichzelf steeds belangrijker wordt. Dat geldt ook voor de bouwsector. Voorheen werden aannemers vooral geselecteerd op basis van snelheid, prijs en kwaliteit. Tegenwoordig kijken klanten ook naar de mate van duurzaamheid. Als aannemer word je dus steeds vaker geconfronteerd met de v
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!