Toegevoegde waarde van elektrisch vervoer stijgt met 77%
Toegevoegde waarde van elektrisch vervoer stijgt met 77%

De toegevoegde waarde van de elektrische vervoerssector in Nederland heeft aanzienlijk toegenomen. Tussen 2019 en 2021 steeg de waarde van deze sector met maar liefst 77%, van 2,05 miljard euro naar in totaal 3,63 miljard euro. Gedurende dezelfde periode is ook de werkgelegenheid met bijna 60% toegenomen. Opkomende markten in de bouw, het transport en batterijen bieden bovendien kansen voor verdere groei, aldus een rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen is aanzienlijk gestegen, wat resulteert in een groeiend economisch belang van de gehele EV-sector, inclusief toeleverende bedrijven, voor de Nederlandse economie. Tussen 2019 en 2021 groeide de directe werkgelegenheid in de elektrische vervoerssector van 19.340 voltijdsbanen (VTE) naar 30.210 banen. Ter vergelijking: dit is meer dan het aantal banen in de zonne-energiesector (27.000 VTE). In 2021 steeg de algehele werkgelegenheid in Nederland met 2,6%.
Nederland bevindt zich wereldwijd in de voorhoede wat betreft het percentage elektrische voertuigen, en ook qua beschikbaarheid van laadinfrastructuur is het land toonaangevend in Europa. In 2022 vertegenwoordigden batterij-elektrische personenauto's (BEV's) bijna 24% van de nieuwverkopen van personenauto's, waarmee Nederland tot de koplopers in Europa behoort. Nederland staat op de derde plaats, na Duitsland en Frankrijk, wat betreft het aantal volledig elektrische auto's en lichte bedrijfsvoertuigen.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen, benadrukt het belang van de transitie naar schoon en duurzaam vervoer. Het kabinet blijft elektrisch rijden stimuleren met subsidies voor zowel nieuwe als gebruikte personenauto's, evenals subsidies voor elektrische logistiek zoals busjes en vrachtwagens. Daarnaast wordt er voortdurend gewerkt aan de uitbreiding van laadinfrastructuur.
Ongeveer een vijfde van de totale werkgelegenheid in de Nederlandse EV-sector is afkomstig van bedrijven die zich volledig richten op EV-activiteiten, zoals het plaatsen van laadpalen of het (om)bouwen van elektrische voertuigen. De rest valt onder bedrijfstakken die een groter deel van hun inkomsten uit EV halen, zoals de automotive sector en de installatiebranche. Bijna een derde van de toegevoegde waarde in de EV-sector komt van bedrijven die zich volledig richten op EV, vergeleken met bedrijfstakken met gedeeltelijke EV-activiteiten.
De groei van de EV-sector wereldwijd stimuleert ook de batterijsector. Nederland heeft kansen in de productie, het onderhoud en de recycling van batterijen, wat een hoog verdienpotentieel kan opleveren. Investeringen in deze sector, onder andere via het Nationaal Groeifonds, spelen in op de groeipotentie van nieuwe markten zoals batterijtechnologie of elektrische binnenvaartschepen.
Een andere veelbelovende ontwikkeling is de opkomst van elektrische mobiele werktuigen. Nederland is leidend in het gebruik en de ombouw van deze mobiele werktuigen in Europa, en de inzet van emissieloze mobiele werktuigen is noodzakelijk om te voldoen aan strenge stikstofnormen in de bouwsector. Bedrijven die deze voertuigen willen verduurzamen, kunnen bijvoorbeeld via de regeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) subsidie aanvragen bij RVO.
De groei van elektrisch vervoer zal naar verwachting de komende jaren doorzetten, ondersteund door klimaatbeleidsmaatregelen van zowel Europa als de nationale overheid.









Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!